Auteur Topic: Weide met kalk bestrooien.. nu nog?  (gelezen 534 keer)

Offline Julie_90

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • <3 Santana
Weide met kalk bestrooien.. nu nog?
« Gepost op: juni 08, 2013, 14:11:24 pm »
Normaal moet het kalken van de weide in het voor of najaar gebeuren..
Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor er erg veel boterbloemen op de weide staan.
Is het een goed idee om nu alsnog kalk te strooien op afgezette stukjes weide? Of moet er gewoon gewacht worden tot het najaar?
Of eventueel andere tips voor de bestrijding van boterbloemen?

Alvast bedankt!

Offline Julie

• Sr. Member
  • Stal 't Bogaerthof
    • Stal 't Bogaerthof
Re: Weide met kalk bestrooien.. nu nog?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2013, 21:59:50 pm »
Mijn boer heeft me verteld dat niet nu te doen maar najaar omdat het nu toch niet veel meer zou doen dit jaar.
x Amy men engeltje x

Offline Horse-wellness

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2013, 22:36:48 pm »
Voor die boterbloemen zal het idd nu niet meer uithalen, ze gaan er niet van dood hé. Ik heb goed gekalkt in het voorjaar, en merk toch wel een groot verschil qua boterbloemen.

Ik probeer ze zoveel mogelijk af te maaien,  heb hiervoor een boordenmaaier met accu, (is goed voor 1u/dag, maar is vaak niet genoeg om alles te overgaan), en een zitmaaier.

Offline Julie_90

• Full Member
  • <3 Santana
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2013, 13:43:21 pm »
Oke, dan wordt het gewoon maaien ... :) en in het najaar kalken! Merci :)

Offline Horse-wellness

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2013, 14:22:44 pm »
Je kan natuurlijk ook chemisch laten besproeien tegen boterbloemen, maar dan vernietig je wss ook de gezonde onkruiden, ben hier sowieso geen voorstander meer van, maar wordt wel nog gedaan (alleen weet ik niet in welke tijden van het jaar).

Offline Tasunke

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • Forum-stokstaartje!
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2013, 11:44:53 am »
Boterbloemen zijn zuurminnende plantjes die dus graag een wat zuurdere grond hebben. Kalk strooien maakt de grond minder zuur, waardoor mos en inderdaad boterbloemen en andere onkruiden vriendelijk zullen bedanken en niet meer zo talrijk zullen schieten.

Kalken mag je altijd, omdat het je gras niet verbrandt of gelijk wat. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het even duurt voor de kalk in de grond getrokken is en het inderdaad niets meer uithaalt voor de boterbloemen die er nu staan. Toch kan het nooit kwaad om te kalken om naar volgend jaar toe te ijveren voor minder mos en boterbloemen.

De reden dat mensen in het najaar kalken is om het mos dat in de winter doorkomt, te beperken.
De reden dat mensen in het voorjaar kalken is om al het onkruid dat in de lente wil doorkomen, nog eens te beperken. Voorkomen is altijd beter dan genezen en kalk is super om te voorkomen. Ik gebruik het liever dan achteraf met verdelgingsmiddelen te moeten werken.
(als je dat wil doen, kan ik wel Bofix aanraden, wondermiddel!)

Offline troetel

• Eurospeler
  • Sr. Member
  • *
  • Once you go white...
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2013, 12:42:54 pm »
Heb je zo geen korrels ofzo die enkel tegen boterbloemen werken zoals die poeders tegen paardebloemen?
Wij hebben zo de gazon behandelt en nu zien we geen enkele paardenbloem meer. Het was een ecologisch product en onschadelijk voor honden en katten. Misschien ook onschadelijk voor paarden??

Offline Tasunke

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • Forum-stokstaartje!
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2013, 23:54:13 pm »
Hmmmz, dat bestaat waarschijnlijk wel (dat moet haast) maar ik heb er nog nooit van gehoord. Weet je daar het merk of de naam nog van?

Offline Horse-wellness

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2013, 16:54:07 pm »
Paardenbloemen in de wei zou ik nu niet gaan bestrijden, is juist super gezond. In je gazon is het natuurlijk wat anders (al kan je het ook in de sla draaien zeggen ze).

Offline Tasunke

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • Forum-stokstaartje!
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2013, 21:30:03 pm »
Dat zou ik ook niet, maar er zijn mensen die graag 'steriele' , groene weides hebben met enkel gras, en mensen zoals ik die graag een hele kleurboel aan verschillende kruiden en grassen hebben ^^

Partners:
.