Auteur Topic: Kale, schilferende plekken op hoofd  (gelezen 520 keer)

Offline Eeff_Bulgari

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bulgari & Belleke
Kale, schilferende plekken op hoofd
« Gepost op: maart 19, 2013, 23:47:17 pm »
Hej,

Ik heb mijn pony vorige week verhuisd, om haar weer dichter bij me te hebben.
Ik had haar al 2 maand niet meet gezien, en bij het verhuizen zijn me rare plekken op haar hoofd opgevallen.
Het zijn plekken waarvan het haar, zo lijkt het, uitgevallen is en sommige plekken schilferen.
Het is niet wit, dus een schimmel kan het (denk ik) niet zijn.

Jullie enig idee?
Ik ga morgen foto's maken om het te tonen :)

Tweede vraag, ik dacht haar eventueel de scheren zodat ik haar eens helemaal kan wassen met anti-fungi (om dit toch al preventief te doen) maar ze staat 24/24 op de weide.
Doen/niet doen?
Ik weet dat het niet ideaal is, maar met de winter die in normale omstandigheden voorbij is lijkt het me nog niet ZO erg als ik genoeg deken opleg?
Bijkomend nog eens, dat ze nu opnieuw getraind wordt en dus ook meteen zweet door het vele haar dat ze nog heeft :)
Isaura <3 Belleke

Offline Djolene

• Hero Member
Re: Kale, schilferende plekken op hoofd
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2013, 11:15:15 am »
als ze nog niet aan het ruiven is, is het een mogelijkheid om ze te scheren, maar dan zit je ook weer vast aan dekens, aangezien ze dagelijks op de weide staat en het weer niet echt schitterend is in ons belgenland!

Als ze aan het veranderen is van haar zou ik niet gaan scheren, dit zal de lever te veel gaan belasten.

over de plekken, lijkt mij toch een schimmel, misschien gaan afdeppen met imaverol...
kan natuurlijk ook zijn door het minder poetsen dat de huid wat meer gaat schilferen maar dan zou het wel raar zijn dat het enkel haar hoofd is, of was er een verzorger die dit wel deed voor jou tijdens de periode dat je minder tijd had?
Baileys Whisper Olena | Tornado
If you ain't sliding, you ain't riding!!!

Offline weidepaard

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2013, 11:24:33 am »
Het kan schimmel zijn,maar ik denk eer aan wat schuifkleppen door wat te krabben,heb hier nl eentje die net hetzelfde heeft.
Hij begint wat winterhaar te verliezen,jeukt wat en hij krijgt er wat kalige plekken door op zijn hoofd.

Als het ook zo zou zijn,zou je aan beide zijden van het hoofd op gelijkaardige plekken de plekken moeten zien.schimmel is nu eenmaal niet gelijklopend aan beide zijden.
Indien het niet gelijkloopt,zou ik ook eerder aan schimmel denken en deppen met imaverol.

Wassen of scheren zou ik persoonlijk niet doen.als het nu door jeuk(door verlies winterhaar) of schimmel is,je neemt de oorzaak van de jeuk niet weg,en door te scheren ga je al de nieuwe onderliggende zomervacht raken ook.

Offline Merline

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • °horses for courses°
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2013, 12:14:49 pm »
Drietal weken geleden bleek één van de paarden 2 kale plekken op de borst te hebben. Eén plek wit uitgeslagen & schilferig, de andere zag er verser en roze uit. Van schuren kon het niet zijn, al jeukten de plekjes wel: paard hapte er regelmatig naar.
Andere paard had enkele kale plekjes onder de manen, achter de oren.
Meer dan een likje vaseline ging er niet op. Vandaag zijn bij beiden de plekken lichtjes terug behaard en de schilfers zijn weg.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2013, 12:16:27 pm door Merline »
L'air du paradis est celui qui souffle entre les oreilles d'un cheval

Offline lenim054

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2013, 12:32:40 pm »
Hier ook. Bij Topper aan de binnenkant van zijn been een kale plek. Schilferig wit uitgeslagen. Ik heb er tea tree zalf op gedaan omdat daar etherische olie in zit.
Nog maar gisteren gezien en zalf op gedaan. Ben benieuwd of het helpt. Deze winter heeft hij ook mok gehad. Ik vraag mij af of zijn weerstand wat vermindert is. Maak mij toch wat zorgen.
Paarden dagen mij uit mijn grootste angsten onder ogen te zien en verheffen mijn geest tot hogere niveaus van blijdschap!

Offline Kitsu

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2013, 12:58:19 pm »
Sato heeft hetzelfde probleem
Ik dacht eerst dat het bijtwonden waren van bij andere hengsten te staan bij de andere eigenaar
Maar nu komen ze meer voor , in zijn nek , op zijn borstkast , hoofd .. Ik doe er nog niets aan , binnekort komt de veearts langs en dan ga ik het ook eens vragen , maar hij lijkt er geen last van te hebben. Ze jeuken niet , de schilfering lijkt te verdwijnen...

Offline Eeff_Bulgari

• Jr. Member
  • **
    • Bulgari & Belleke
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2013, 02:53:38 am »
Bedankt voor jullie meningen.
De DA was (toen) op de manege en bevestigde dat het inderdaad over een schimmel ging.
4x wassen met imaverol en mijn pony was weer helemaal de oude.
Ik heb toch het advies gekregen om haar te scheren, aangezien ze dus op de weide stond en ze anders veel te koud ging hebben met de veel-te-lang-durende winter :)

Schimmels kwamen met dit weer veel voor zei ze, omdat het de ene moment weer warm is en ze dan de intentie tonen om te gaan ruiven maar dan weer koud & regen/sneeuw waardoor de vacht weer nat word --> begint te gisten etc etc etc
Moraal van het verhaal? IK VERHUIS NAAR EEN WARM LAND :D
Isaura <3 Belleke

Partners:
.