Auteur Topic: rommelende darmen  (gelezen 698 keer)

Offline Xiu

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sine timore
rommelende darmen
« Gepost op: januari 30, 2013, 13:22:33 pm »
Ik weet dat het goed is wanneer je de darmen wat kan horen rommelen als je je oor tegen de buik van je paard legt, maar is er iemand die een idee heeft hoe het kan komen dat je de darmen van je paard echt heel vaak luid en duidelijk hoort rommelen en of dit kwaad kan? Toen Estasi pas hier was heeft hij na enkele dagen even serieus diarree gehad gedurende twee dagen, daarna geen problemen meer. Maar het valt me wel op dat je heel duidelijk en luid zijn darmen blijft horen rommelen wat in de eerste week en toen ik hem ben gaan bekijken niet zo was, gewoon als ik ernaast sta en dus niet bewust luister. Hij is ontwormd, staat op stro, krijgt voordroog en onderhoudskorrel, daarnaast sinds deze week ook dagelijks nog Zupa bij. Hij eet wel behoorlijk veel stro, aangezien hij het voordroog maar met lange tanden eet. Manegebaas gaat binnenkort zorgen voor droog hooi voor hem zodra hij eraan kan (wat nu met de modder niet lukt).

Valt mij wel op dat hij de laatste drie keer dat ik hem gereden heb vooral in het begin wat chagrijnig kon reageren op been, maar daar staat wel tegenover dat hij nog maar 8 keer bereden is dus of ik dat moet zien als een symptoom van iets kan ik moeilijk zeggen natuurlijk. Scheten laten doet hij niet zoveel, dus het is geen overmaat aan lucht in de darmen neem ik aan. Hij is daarin beleefder dan mijn merrie ;D
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2013, 13:25:23 pm door Xiu »

Offline vayake

• Sr. Member
  • Horses are the most incredible animals on earth!
Re: rommelende darmen
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2013, 14:27:24 pm »
Als er verder niets abnormaal is met je paard zou ik niet direct ongerust zijn.

Heb kan wel zijn dat de voordroog er voor iets tussen zit. Al naar gelang wat voor hooi dit is, is dit zwaarder verteerbaar.
Zoals je zei zou ik idd ook eens droog geven of afwisselen.

Is zijn mest nog normaal?
!Animal lover!

Offline troetel

• Eurospeler
  • Sr. Member
  • *
  • Once you go white...
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2013, 14:31:41 pm »
Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar.
Mijn eerste verzorgpaard had dit ook. Maar zijn verzorging (eten , vaccinaties en ontworming) waren dan ook niet voldoende. Ik dacht dat het daar aan lag.
Maar nu dat ik hoor dat een gezond paard dit ook heeft, ben ik wel curieus naar de reden.

Bij B kon je de darmen echt horen als je er op een meter vandaan stond (zonder al te veel omgevingsgeluiden). Echt precies zoals ik een keer heb gehad bij buikgriep. Maar zijn mest was normaal...

Offline Xiu

• Sr. Member
  • sine timore
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2013, 14:33:09 pm »
Ja mest is volledig normaal. Verder is er ook niet echt wat op aan te merken, het valt me gewoon op dat ik dit nog nooit zo duidelijk gehoord heb bij een paard of toch niet de hele tijd. Hij krijgt eigenlijk vrij weinig voordroog, juist omdat hij er toch nauwelijks van eet en het maar door z'n stal heen zwiert waardoor het toch op de mesthoop belandt. Ik ben er heel zeker van dat dit de oorzaak was van de diarree in het begin (is vrij nat voordroog wat hij voordien niet gewend was), maar het leek me sterk dat dit hiervan ook de oorzaak zou zijn aangezien hij het nu bijna niet meer eet.

@Troetel: dat bedoel ik dus, je kan ze bij hem ook horen vanop een behoorlijke afstand. Ik ben dat precies niet gewend :P

Offline Horse-wellness

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2013, 14:48:16 pm »
Ik heb wel geleerd dat het bij bijv. osteopathie of sportmassage het teken is dat er iets loskomt (dus positief, teken dat je effect hebt), maar geen idee hoe het zit als het niets met aanraking te maken heeft.

Offline Kirsten

• Sr. Member
  • 'Cause when we ride, all I feel is..... free
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2013, 15:55:02 pm »
Misschien eens vragen aan de DA? (als je ontworming ofzo eens gaat halen). Ik oor het bij die 2 van mij alleen als ik mijn oor er tegen leg, soms dan wel heel duidelijk. Maar zo heb ik het nog nooit gehoord.

Het zal mss van paard tot paard afhangen en deels te maken hebben met die diarree en deels met nieuwe omgeving, nieuwe voeding, nieuw.. alles ;) ?

Offline vayake

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2013, 16:56:13 pm »
Als je paard diaree had van voordroog kan de darmflora hierdoor ook verstoord zijn. Nu de darmen horen rommelen tot op een afstand dat kan perfect hoor. Dit is op zich niet erg.

Als er verder niets abnormaal te merken is aan zijn gedrag en gezondheid zou ik voorlopig afwachten en zeker alleen drooghooi voeren.
Als je paard toch nog last heeft van diaree of natte mest kan je hier wel iets voor bijgeven.
Weet de naam niet meer exact.

En het voordroof wat jij beschrijft geef ik NOOIT aan mijn paarden.
Te natte voordroog is trouwens af te raden om verschillende redenen. Ik vind dit eerder KUIL voor koeien.
Ook moet het hooi hard(er) zijn en stengelig. Kauwen ze langer en gebruiken ze ook meer speeksel wat bevorderlijk is voor de maag én darmen.

!Animal lover!

Offline Xiu

• Sr. Member
  • sine timore
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2013, 20:51:37 pm »
Had weinig keuze toen, paard staat in vol pension ;) Maar na de manege-uitbater aangesproken te hebben stelde die zelf gelijk voor om voor droog hooi te zorgen van zodra mogelijk. Nu, dat soort hooi kregen de paarden die ik toen had ook toen ze lang geleden nog op een manege in Antwerpen stonden of nadien op een privé-stal daar in de buurt. Heeft eigenlijk nooit problemen gegeven. Het is niet dat het zo een slijmerige boel is gelijk bij koeien hé, gewoon natter dan want ik thuis geef (mijn voordroog hier is bijna hooi).

Dierenarts moet binnenkort toch komen om alles voor het mutatiedocument in orde te brengen, dus zal het dan nog een keer laten vallen. Toch al wat gerustgesteld nu.

Offline vayake

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2013, 23:52:19 pm »
Voordroog moet idd meer op hooi lijken dag, op dat kuilvoer van koeien maar op veel plaatsen heb je geen keuze.
Lijkt me toch een goede stalling als er dan toch voor ander hooi gezorgd wordt.

Ik stel zelf ook hoge eisen aan het ruwvoer dat ik aankoop!

Je mag wel gerust zijn dat er niets speciaals mis, je zal het dan wel merken aan je paard.
Mss na de winter een bloedonderzoek laten uitvoeren? Kan nooit kwaad.
!Animal lover!

Offline Xiu

• Sr. Member
  • sine timore
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2013, 23:54:25 pm »
Dat doe ik bij mijn paarden sowieso elk jaar rond maart, dus staat ook nu al gepland bij hem.

Offline vayake

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2013, 00:10:28 am »
Dan weet je of hij tekorten heeft of niet.
 ;)

!Animal lover!

Offline Briesje_

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2013, 12:17:01 pm »
Mijn merrie had dit vorig jaar ook geregeld. Uiteindelijk bleek ze wormen te hebben, leverfalen en alles erop en eraan. De DA zei dat als je de darmen zo hard hoort grommelen dat dit wijst op overmatig werken van het darmstelsel. Omdat haar darmen zo hard aan het werken waren, nam ze bijna geen voedingsstoffen meer op, had ze diarree en kreeg ze daardoor heel die leverziekte.
Na heel de behandeling was dat grommelen over, sinds enkele maanden staat ze op een nieuwe stalling en krijgt ze ander hooi. Een maand heeft haar buik erg gegrommeld (ook dat je het vanop afstand kan horen) en was haar mest iets platter (zoals koeienmest) dus ik was er niet gerust in. De staleigenaar zei dat ik een maand moest wachten en als het dan nog niet over was, dat ik de DA moest bellen.
Op haar vorige stalling kreeg ze bijna geen hooi en nu krijgt ze bakken hooi dat wat aan de vochtige kant is (dus niet echt droog, maar ook geen echte voordroog). Door de overgang naar zoveel hooi was haar verteringsmechanisme een beetje ontregeld, maar uiteindelijk is dit vanzelf overgegaan. Als ik mijn oor tegen haar buik leg, hoor ik het nog grommelen, maar dat is wel normaal.
Ik moet wel zeggen dat mijn merrie heel gevoelige darmen heeft, dus misschien is dat ook het geval met jouw paard? Misschien is het de combinatie van ander voedsel, nieuwe omgeving (dus misschien wat stress) en gevoelige darmen?
Ik zou alleszins niet direct panikeren, wat raad vragen aan de DA, maar wel alles goed in het oog houden!

Offline Horse-wellness

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2013, 20:29:28 pm »
Mss na de winter een bloedonderzoek laten uitvoeren? Kan nooit kwaad.

Kan je darmproblemen dan achterhalen via het bloed? Leverproblemen idd wel, maar darmproblemen? Ik zou in zo'n geval eerder aan mestonderzoek denken.

Waar ik nogal voorstander van ben als ik niet helemaal gerust ben of darmproblemen voel aankomen (zowel bij mezelf als bij de paarden) is een probiotica-kuur. Maar in jouw geval, met al die veranderingen, zou ik idd wel even afwachten.

Partners:
.