Auteur Topic: hoe rijden jullie je paard(en) aan de teugel?  (gelezen 3297 keer)

Online boscrosser

• Eurospeler
  • Sr. Member
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Forget Bigfoot, here's Boscrosser!!
hoe rijden jullie je paard(en) aan de teugel?
« Gepost op: april 24, 2008, 16:11:12 pm »
Ik heb laatst een discussie gehad met een andere amazone over de manier waarop je een paard aan de teugel laat lopen. Nu zou ik eens willen weten hoe jullie dit doen.

Ik doe dit zo: paard ontspannen laten lopen met de achterhand eronder zodat de achterhand begint te dragen (en er zich een opwaartse beweging vormt) en zo komt mijn paard dan lekker stressvrij aan de teugel (soms zelfs al bij het stappen aan lange teugel), ik heb altijd geleerd dat je paard ontspannen moet lopen voor je begint te trainen. Ik rij al jaren zo en ik heb nog nooit problemen gehad met blessures bij mijn paarden of dingen zoals verzameling, uitstrekken.

Nu vond zij dat dit elke keer te lang duurt (5-10 min) en dat het beter is om gewoon je paard in de krul te trekken en direct te beginnen trainen.

Laat me weten wat jullie hiervan vinden en hoe jullie je paardjes aan de teugel rijden.
Beware of the Boscrosser, a red headed, short tempered creature, often seen around horses!

<Scotch Whisky 22/06/1995- 22/12/2010: superknol en stuk chagrijn, veel te vroeg ben je van ons weggegaan, je kon niet meer,het is niet eerlijk, ik zal je nooit vergeten, het ga je goed daarboven>

Offline Bieke

• Hero Member
  • ... Jahil ...
Re: hoe rijden jullie je paard(en) aan de teugel?
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2008, 16:30:02 pm »
http://www.bokt.be/smf/index.php?topic=3092.0

Dit topic zal je veel kunnen vertellen daarover  ;)

Offline Roosje

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2008, 17:12:39 pm »
Vraag eens aan haar of zij als ze uit bed komt ook dadelijk zonder fatsoenlijk wakker te worden een rondje gaat lopen met gespannen spieren
djees wat een opmerking.

Groetjes

Offline petra

• Hero Member
  • Save a horse, ride the cowboy
    • Therapeutisch werken met paarden
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2008, 12:43:59 pm »
Logisch om het paard eerst achteraan te trainen, zodat het paard uit zichzelf zonder enige spanning lekker aan de teugel loopt.
Ik heb drie jaar moeten trainen eer mijn madame aan de teugel liep.
Maar hoe zalig is het om erop te kruipen en dat ze het uit zichzelf doet zonder te prutsen in die mond en zonder spanningen in de rug en nek/hals, lekker ontpannen.

Tja, je hebt nog van die mensen die op deze manier rijden en (vooral) weinig tijd en geduld hebben. Wees er niet kwaad op, heb medelijden omdat ze niet beter weten. Laat ze maar doen, ze zullen ooit wel eens een paard tegenkomen die het hen overduidelijk zal laten blijken dat het niet zo moet en dat het anders kan.

Tob er verder niet over.
Paarden verschijnen altijd wanneer de verlossing nabij is

Offline Beamergirl

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2008, 10:15:38 am »
Met zo een iemand ga ik nog eens geen discussie aan. Djeezes, een stamp onder hun kont zouden ze moete krijgen.

Offline celineeciohc

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2008, 16:45:08 pm »
Eerst van achter naar voren rijden, als u paard ontspannen voorwaart neerwaart loop kun je beginnen met " rond rijden " ...
In het begin heb ik ook geleerd van kneden op elke teugel appart enzo ....
Maar nu gaat het anders !!! Je moet eerst je paard op alle 2 de teugels hebben , anders kan je nooit op 1 teugel beginnen werken ( wat ik nu ook NOOIT meer doe op 2 teugels is veel beter ) ... Gewoon regelmatig een halve ophouding geven en druk zetten , als je paard na een tijdje nog niet naar beneden wil gwn handen wat lager zetten .... Vergeet wel niet : de hoeveelheid druk dat je pakt met je handen moet je ZEKER evenveel doen met je benen ....!!!
Als je paar d omhoog komt in de overgang raad ik aan om hem terug voorwaarts te rijden , nooit een overgang maken tegen de hand !! Als hij het dan ( ook maar 1 keer ) beter doet , direct belonen ) Als je hem niet kan houden mag je ZEKER NIET verzwaren van bit !! Wat je wel kan doen is veel longeren met passoa of iemand die NIET trekt ( intructeur) laten kijken of hij bij hem wel reageert op de zit , misschien doe jij wel iets verkeerd ( ik vroeger ook hoor , nu ook nog , maar nu volg ik af en toe zitles , stom miss , maar je leert er heel veel ) als dat niet helpt gwn blijven longeren en veel je stem gebruiken , op den duur zal hij wel meer op de zit beginnen reageren , maar zoiets vraagt tyd !!! Blijf ook niet trekken maar geeft" korte druk" . Nog een tip / doe je ogen dicht en denk als je bv. naar stap moet aan de halt , als je naar draf moet denk je aan stap ...
Veel succes !!

Offline tengeltje11

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2008, 12:13:38 pm »
hier idem,rij je paard gewoon juist van achter naar voor en ze beginnen als ze er klaar voor zijn gewoon van zichzelf aan de teugel te lopen,zonder dat je daar voor trekt of 'foefelt' met die teugels.al de mensen die beweren dat je en  paard aan de teugel moet KRIJGEN door ik weet niet wat allemaal hebben ongelijk
---> Prairie horses <---

Offline debravanesch

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2013, 16:34:42 pm »
Eerst van achter naar voren rijden, als u paard ontspannen voorwaart neerwaart loop kun je beginnen met " rond rijden " ...
In het begin heb ik ook geleerd van kneden op elke teugel appart enzo ....
Maar nu gaat het anders !!! Je moet eerst je paard op alle 2 de teugels hebben , anders kan je nooit op 1 teugel beginnen werken ( wat ik nu ook NOOIT meer doe op 2 teugels is veel beter ) ... Gewoon regelmatig een halve ophouding geven en druk zetten , als je paard na een tijdje nog niet naar beneden wil gwn handen wat lager zetten .... Vergeet wel niet : de hoeveelheid druk dat je pakt met je handen moet je ZEKER evenveel doen met je benen ....!!!
Als je paar d omhoog komt in de overgang raad ik aan om hem terug voorwaarts te rijden , nooit een overgang maken tegen de hand !! Als hij het dan ( ook maar 1 keer ) beter doet , direct belonen ) Als je hem niet kan houden mag je ZEKER NIET verzwaren van bit !!

Zo zijn ik en mijn paardje het ook aan het doen (we zijn er wel al 3 maanden mee bezig en nu begint ze de achterhand onderin te brengen waardoor het plots een stuk beter gaat). Wanneer ik voel dat ze omhoog wil komen druk met de benen en een halve  ophouding. Wanneer we een overgang willen rijden durft ze weer volledig omhoog komen en dus opspannen, dan rijden we geen overgang en proberen het opnieuw, eerst weer aan de teugel en opnieuw de overgang proberen. Bij mij lukt stap en draf al super, nu de galop nog

Offline Liselottee_

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2013, 17:57:57 pm »
5-10 min vind ik zelfs nog kort om los te rijden. Ik startte altijd 20 minuten voor de les. maarja als ik haar geen 10 min instapte  was er niets mee aan te vangen, mocht je haar zo hard in de krul trekken als je wilt, het paard is fysiek toch sterker.
DUS doen die 10min inrijden!  ;)

Offline FienC

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2013, 18:01:39 pm »
Ik rij m'n paardje eerst goed in, en rij 'm daarna heel goed voorwaarts, zodat z'n achterhand er goed bij blijft. Gewoon wat contact houden met de teugels, lichte spanning, en als je voldoende voorwaarts rijdt gaat je paardje vanzelf toegeven en ontspannen aan de teugel lopen. Ik haat het als ik mensen hun handen laag zie houden (soms zelfs op hun knieŽn!) en als ik mensen links rechts snokken zie geven aan de teugels kan ik ook wel beginnen wenen.

Offline Sempie

• Board-Moderator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2013, 18:20:00 pm »
Op deze topic komt een slotje, gelieve topics ouder dan 3 maanden niet terug op te halen. Dank voor jullie begrip.
Hoe een paard bereden wordt, is de weerspiegeling van de ruiter...

Partners:
.