Headshaking syndroom
Voor alle vragen over het gedrag van paarden.

Kato1804
Member
Member

Headshaking syndroom

door Kato1804 » Vr Apr 27, 2012 5:46 pm

Hallo ,
gisteren is de dierenarts nog een geweest omdat mijn pony Laschka hele tijd met haar hoofd was aan het schudden , de dag voordien waren haar tanden geveild. Ik belde en ze zei dat het mss nog van de verdoving zou kunnen zijn maar ze het ging doorgeven. Toen ik naar de manege was is hij geweest en hij zegt dat ze het headshaking syndroom heeft :s.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben  ? Of kan er mij iemand nog wat meer uitleg geven ?
Groetjes x
Kwappa , Laschka & Wings <3 <3
Rust zacht  lieve Kwappa , forever in my heart <3

xTinne
Member
Member

Re: Headshaking syndroom

door xTinne » Vr Apr 27, 2012 5:49 pm

Ik volg,  wil er ook wel wat meer over weten! Mijne deed dat ook wel af & toe.. :S
Joke, Nathan & Wega! ♥

Laika, bedankt voor de 13 geweldige jaren. ♥ Ik mis je..
° 3 februari 1999                  + 30 april 2012

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Vr Apr 27, 2012 5:51 pm

Ik vind het er echt zielig uitzien , maar de dierenarts zegt dat ze er geen pijn van heeft :). En tijdens het rijden is het ook alles behalve ideaal he :s

troetel
Sr. Member
Sr. Member

door troetel » Vr Apr 27, 2012 6:00 pm

Op bokt vond ik dit terug: http://www.bokt.be/smf/index.php/topic,23528.msg412084.html#msg412084

Heb eens wat gegoogled: http://www.horses.nl/gezondheid/artikelen/5488/headshaking-syndroom
Zij 'verhelpt' het met een simpele panty???? :-\ 

Doet zij het minder in de overdekte rijbak? Zonder zonlicht?

Niet teveel paniekeren, misschien vind je wel iets wat het kan verminderen?

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Vr Apr 27, 2012 6:04 pm

Ik hoop dat het goed komt , normaal schud ze nooit op de weide maar daarnet en gisteren wel. Vandaag had ze heel de dag bijna niet geschud dus ik haal haar uit de weide om te poetsen en ze begint te knikken.Toen ik gedaan had deed ik haar terug op de weide en toen deed ze het echt hevig , ze begon ook te galloperen ( doet ze wel vaker dus daar maak ik mij geen zorgen om) en schudde toen ook hevig :s.
Nu moet ik ze 5 dagen 4 keer per dag een pilletje geven met cortisone geloof ik...

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Vr Apr 27, 2012 6:07 pm

Ohja , vandaag sloeg dan ook met haar staart tijdens het poetsen en ook met haar linker achter been zo richting haar buik. Ik heb toen even aan haar buik gevoeld enzo maar ze reageerde er niet gevoelig op

splash
Member
Member

door splash » Vr Apr 27, 2012 10:00 pm

Ik ben er zelf niet zo heel erg in thuis, maar op bokt.nl staat er een centraal discusietopic over headshaking: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=427906

Misschien heb je er wat aan...

tristan
Member
Member

door tristan » Vr Apr 27, 2012 11:00 pm

Hey,

ik heb hier ook een shaker. Bij hem begint het met het pollenseizoen. Hij doet het vooral tijdens het rijden: briesen, neus schuren tegen been en op de straat  :(  Hij heeft voor de rest wel geen andere typische allergie symptomen (opgezwollen ogen, of korte ademhaling). Vooral op warme droge dagen heeft hij er veel last van. Ik heb al vanalles geprobeerd: pollennetje en nylonkous hetgeen hij vrij snel sloopt (toch krabben en op gaan staan), vaseline in de neusgaten (haat hij enorm en helpt niet echt). Hetgeen wat een beetje helpt zijn wat van die houten parels aan een koortje aan de neusriem hangen (het effect is een beetje zoals een mens die aan zijn neus wrijft tegen het niezen).

Deze lente heeft hij nog niet veel last gehad (is ook nat weer). Ik heb hem vorige lente helemaal laten checken en osteopatisch laten behandelen maar daar kwam niets uit buiten iets verhoogde leverwaarden waar hij ook voor behandeld is.

Als het deze zomer terug begint bel ik terug de dierenarts want het is niet leuk en ook niet gezond voor mijn dikkertje om heel de tijd te moeten stil staan omdat het rijden door al dat geschut alles behalve ontspannend is. 

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Vr Apr 27, 2012 11:51 pm

ja , idd het is alles behalve aangenaam en ontspannen om te rijden :s. Ze heeft ook geen last van opgezwollen ogen ofzo , briesen tot ze wel , maar dat was nadat en tijdens ze aan het galopperen was in de weide. Haar neus tegen haar been of tegen de grond schuren heeft ze ook nog niet gedaan. Wat kan de osteopaat doen ? Kan het ook te maken hebben met de rug ofzo dat ze schudden :) ?

Maaiketjehh
Member
Member

door Maaiketjehh » Za Apr 28, 2012 11:28 am

ik volg dit even, een van mijn paarden doet het ook. Niet tijdens het rijden, maar als ik bij haar ben geweest en ik ga voort dan begint ze heel nijg met haar hoofd te schudden. Ook als ik ze van stal haal en haar buiten op de weide laat toont ze dit gedrag.

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Za Apr 28, 2012 11:38 am

Ja , de mijne doet het ook dan. Of als ze iets vreemd heeft gezien , en haar daar een beetje in opjaagt :s

Maaiketjehh
Member
Member

door Maaiketjehh » Za Apr 28, 2012 11:41 am

ja inderdaad, bij mij precies hetzelde Kato, het is precies alsof ze zich opjaagt.
Ik ga normaal gezien straks bij haar en zal haar filmen als ik voort ga bij haar, dan doet ze het bijna altijd. Ik zal het filmpje hier zetten en dan kan je misschien kijken of het hetzelde is als bij jouw paard?

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Za Apr 28, 2012 11:46 am

Oke , is goed ! Laat het weten als het filmpje er op staat :)

tristan
Member
Member

door tristan » Zo Apr 29, 2012 2:26 pm

Het schudden kan idd ook te maken hebben met een rugprobleem. In een periode dat hij veel schud lijkt het me ook niet gezond om zo te lopen (veel spanning) en dit geeft ook weer blokkades waarmee alles nog erger wordt.

Kato1804
Member
Member

door Kato1804 » Zo Apr 29, 2012 3:31 pm

Woensdag komt de dierenarts terug , ik denk ook dat ze ergens geblokkeerd zit. Vandaag wou ik nog een poging doen om te rijden maar het ging echt niet , ze heeft nog geen heel toertje gestap of ze begon alweer te staken en te schudden , ik heb dan nog maar wat met haar aan de hand gestap en haar afgezadeld. Daarna liep ze echt gespannen en schudde ze weer hevig met haar hoofd. Ik ga de DA toch eens vragen om goed naar haar rug en nek te kijken. Weet er misschien nog iemand van waar ze anders geblokkeerd zou kunnen zitten ? En of ik dit zou kunnen voelen ofzo ? ( als ik zo over haar rug wrijft reageert ze wel niet gevoelig ofzo )